donderdag 15 mei 2008

9 en 10 mei: Galibi (schildpaddekes zien)

9 mei ben ik gepakt en gezakt voor mijn (voorlopig) voorlaatste trip in Suriname: Galibi. Op dit strand komen in deze periode honderden grote schildpadden hun eieren leggen. Voor deze speciale trip hebben we speciaal gewacht tot mei, want dan hebben we het meeste kans om de grootste schildpad op aarde te zien: de leatherback of lederschildpad.


We stappen in het gammele busje dat ons na 4u rijden afzet aan het bootje dat ons naar Galibi zou brengen. Na 1u in het bootje komen we aan op het strand van Galibi. Wat een schoonheid en rust straalt deze plaats uit. Het wordt bewoond door indianen die proberen hun kost te verdienen met toerisme, visvangst of jacht. Anders zitten ze gewoon op een stoeleke.

In de namiddag doe ik mee aan een potje strandvoetbal, maar reeds na mijn eerste balcontact word ik met 2 voeten getacklelt en moet ik de rest van de wedstrijd rustig blijven.

Voor we vertrekken naar het spektakel, kom ik tot de conclusie dat mijn fototoestel ontregelt is. Helaas geen foto's van de schildpadden...

Tegen half 8, wanneer het donker is, vertrekken we naar de eierenlegplaats (what's in a name?) van de schildpadden. Daar zijn we meteen getuige van een leatherback die zijn eieren in een kuil van 1m diep dropt. Het beest is 1,8m lang en 0,75m hoog en oogt zeer prehistorisch. Prachtig om naast deze brave dieren te liggen en de gigantische kop te observeren.
Daarnaast zien we ook nog een leatherback die zijn nest camoufleert en zijn we ook getuige van kleine schildpadjes die zich een weg banen naar de zee. We ontpoppen ons heel even tot politieagent en geleiden de beestjes via onze zaklamp naar de rivier.

Tenslotte gaan we allen slapen. Ik slaap in de hangmat (want na mijn avontuur in Blache Marie met mijn verbrande rug was dit onmogelijk) en val meteen in slaap, gewiegd door de zachte geluiden van de golvende rivier.


10 mei maken we een wandeling door het dorp en brengen we ook een bezoek aan de Galibi-zoo. Deze "zoo" is 10m x 20m groot, maar bevat wel een aantal mooie diertjes, zoals je hieronder op de foto's kan bezichtigen (jaja, ik heb mijn Kodak terug kunnen herstellen): een tamme anaconda, speelse aapjes, een luiaard (nee geen Surinamer), schildpadden en zwijnen.


In de namiddag maak ik gebruik van de felle zon en laat me even bruin bakken. Ik wil niet als een bleekscheet/melkfles terugkomen van een tropisch land!

Tegen de namiddag vertrekken we terug naar Paramaribo. In het bootje geniet ik van een dutje, maar Stephane is zo vriendelijk om mijn slapende avonturen op de gevoelige lens vast te leggen.In de bus zinderen de beelden van de gigantische schildpadden nog na, evenals mijn dikke teen nog tintelt van de tackle.

1 opmerking:

Anoniem zei

oei nu zijn die foto's allemaal weg en ik ben zeker nie aan da fototoestel geweest...