maandag 5 mei 2008

28 tot 30-4: Kinderboekenfestival


Het Kinderboekenfestival in Suriname, het blijft een vreemd fenomeen. Kinderen vanuit het hele disctrict en nog veel verder (tot 150 km er vandaan) worden uitgenodigd om deel te nemen aan het Festival. Dit jaar is het thema 'communicatie' (en omdat ze waarschijnlijk een beetje lui zijn, is het thema van het volgende Kinderboekenfestival gewoon terug 'communicatie'). Dus alles draait rond de slogan "met een symbool, woord of gebaar / geven wij boodschappen aan elkaar". Rond deze tekst is een nummer gemaakt dat wel 100x per dag wordt afgespeeld. Tja...

Het is de bedoeling dat Stephane, Ben en ik de schilderstand verzorgen. Kinderen en jongeren mogen alles schilderen, als het maar met communicatie te maken heeft. Maar de gesponsorde verf is geen waterverf, maar muurverf en er staat met grote letters "BUITEN HET BEREIK VAN KINDEREN HOUDEN" op. Wat een sponsoring, zou ik zo zeggen!


Maandag 28 april is de eerste echte dag van het Kinderboeken Festival. Om 06.20h ontwaken we uit onze diepe slaap en op onze vuile matras (we liggen echt in een redelijk schraal hotel :D), want om 07.00h vertrekken we naar het festivalterrein.






Eenmaal aangekomen krijgt iedereen een broodje. Er wordt tot God gebeden (uit respect vouw ik netjes mijn handen) en om 8u begint het KBF echt. Maar de eerste groep voor onze stand komt pas rond 10u langs. We geven hem een inleiding rond communicatie en daarna geven we ze wat uitleg bij het schilderen (niet op de kleren, op de huid=meteen afwassen).

Zo ging het tot een uur of 1 verder, dan moesten we opruimen en gingen we naar het hotel om gezamenlijk te eten. De pot schafte (hoe kan het ook anders) rijst, voorzien van zuurkool (hetgeen wij op onze hotdogs doen) en worst. Dan hadden we vrij tot 5 uur in de avond. Ik kroop lekker in mijn bed, want slapen op een matras met een kwaliteit van kust mijn kl*ten was niet zo geslaagd 's nachts.

Om 17.00H stonden we terug paraat aan onze stand. Nu was het de officiële opening. De districtcommissaris leidde het in en nadien werd gezamenlijk het volklied gezongen. Het geeft wel een beetje een kick als 100 man hun volkslied luid meezingt. Wie in België kent nog het volledig volkslied?

Nu kwam de buurt op bezoek met hun kinderen en iedereen mocht vrij rondlopen, onze stand had toch een aardig succes. Het was een leuke avond. Wanneer het donker begon te worden, ruimden we op en gingen we terug naar het hotel waar we alweer rijst met zuurkool en worst kregen. Ook die avond gingen we vroeg slapen.

Ik zou nu ook een verslag kunnen maken van de volgende 2 dagen, maar deze is eigelijk net hetzelfde als de dag die ik net heb omschreven. Vroeg opstaan, de scholen ontvangen, in de middag eten (rijst met zuurkool en worst voor de verandering). Ik schrijf enkel de leuke anekdotes op:


-woensdag ontpop ik mij tot de (wannabe-) geograaf die ik toch wel ben. Ik teken België, Nederland en Suriname en teken van elk land de vlag in het land zelf. Het was zeer mooi, jammer genoeg heb ik er geen foto's van.
-dinsdag draag ik een beetje kleinkunst in mijn hart en teken ik een wereldbol met de tekst die Urbanus ons gegeven heeft: "de aarde is een grote bol / met plantjes en met beestjes vol".
-Terwijl ik de wereldbol schilder, stap ik vol met mijn schoen in de gele verf. Ik loop de rest van het festival dus met 2 verschillende kleuren van schoenen rond.

's Avonds gaan we met de mannen in Sarinah's eten. Eindelijk een ander soort eten (dus geen rijst, saus, worst en zuurkool!!!)

Geen opmerkingen: